Chodzenie na palcach u dzieci – czy to normalne?

Wielu rodziców martwi się, gdy ich maluch coraz częściej zaczyna chodzić na palcach. Zastanawiają się, czy nie wynika to z wad anatomicznych lub zaburzeń rozwojowych. Poniżej wyjaśniamy, co jest powodem takiego zachowania i kiedy chodzenie na palcach może świadczyć o zaburzeniach lub chorobach.
Chodzenie na palcach jest bardzo częstym objawem, gdy dziecko zaczyna uczyć się chodzić. Takie zachowanie nie powinno jednak trwać zbyt długo. Już około połowy drugiego roku życia maluch powinien zacząć stawiać całe stopy podczas stąpania. Jeśli tak się nie stanie, należy skonsultować się z ortopedą, pamiętając jednak, że etapy rozwojowe nie są identyczne u wszystkich dzieci.

Chód dorosłego a chód małego dziecka

Cykl chodu u zdrowego człowieka składa się z fazy przenoszenia (gdy stopa znajduje się w powietrzu) oraz fazy podporu (kontakt stopy z podłożem, który zaczyna się od pięty). Gdy dziecko uczy się chodzić, stawia niepewnie stopy, jednocześnie pochylając miednicę do przodu i usztywniając rączki, by pomóc sobie w utrzymaniu równowagi. Ponieważ maluch nie ma wprawy, często zdarza się, że stawianie stóp zaczyna właśnie od palców. Chodzenie na palcach pomaga dziecku utrzymać równowagę i odpowiednie napięcie mięśni prostowników tułowia. Odgrywa też rolę w kształtowaniu sklepienia stopy. U małych dzieci występuje fizjologiczne płaskostopie. Niezwykle ważne jest w tym czasie ćwiczenie mięśni, w którym pomaga właśnie chodzenie na palcach.

O czym może świadczyć chodzenie na palcach?

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przez ortopedę zaleca się rehabilitację. Przedłużające się chodzenie na palcach zazwyczaj nie świadczy o poważnych chorobach. Nie należy jednak go ignorować, ponieważ w niewielkim odsetku przypadków jest jednym z objawów chorób neurologicznych lub wad układu ruchu takich jak na przykład przykurcz ścięgna Achillesa, porażenie mózgowe, autyzm, hipotonia mięśniowa. Brak leczenia może pogłębić zaburzenia, spowodować skoliozę, koślawość kolan lub zwyrodnienie stawów.