Co to jest skolioza?

Skolioza jest wadą postawy, która występuje najczęściej u dzieci. Często trudno określić bezpośrednie przyczyny jej wystąpienia, choć w wielu przypadkach za skoliozę odpowiada przyjmowanie niewłaściwej pozycji podczas siedzenia, jak również mała ilość ruchu. Najistotniejszy jest jednak fakt, że wczesne wykrycie skoliozy pozwala na jej korektę i nadanie kręgosłupowi właściwej krzywizny.

Skolioza – co to oznacza?

Najprościej mówiąc, skolioza jest skrzywieniem bocznym kręgosłupa, łatwo rozpoznawalnym w wyniku badania RTG. Charakterystyczny kształt litery S, który kręgosłup przybiera w płaszczyźnie czołowej, objawia się również w sposób widoczny gołym okiem. O wystąpieniu tej wady może świadczyć to, że jeden bark jest uniesiony do góry, a jedna z łopatek wyraźnie wystaje. Skolioza przyczynia się również do asymetrii talii, uniesienia jednego z bioder, a nawet skrócenia nogi. Czasem może wystąpić również garb z jednej strony pleców, wynikający z wypchnięcia żeber przez kręgosłup.

Jakie są metody leczenia skoliozy?

Przy pierwszych oznakach nieprawidłowości związanych z postawą ciała dziecka, należy skontaktować się z ortopedą dziecięcym. Wczesna diagnoza pozwala na podjęcie odpowiednich działań, które w przypadku skoliozy zależą od jej przyczyn, stopnia zaawansowania oraz wieku małego pacjenta. Terapia łagodnych skrzywień obejmuje przede wszystkim ćwiczenia korekcyjne i zachętę do regularnej aktywności fizycznej. U dzieci wady postawy mogą bowiem ulec naturalnej autokorekcie wraz ze wzrostem i dzięki ogólnorozwojowym zajęciom ruchowym. Warto wiedzieć, że dużą rolę odgrywa też nauka prawidłowych nawyków. Niekiedy konieczna jest też korekta wady przy użyciu gorsetu ortopedycznego lub urządzeń korekcyjnych. Skolioza w zaawansowanej fazie jest najczęściej leczona operacyjnie.