Jak częste siedzenie przy komputerze wpływa na kręgosłup?

Obecnie zarówno dorośli, jak i dzieci spędzają wiele czasu przed komputerem w pracy, szkole czy też organizując sobie rozrywkę w wolnych chwilach. Niestety, wielogodzinne siedzenie przed monitorem może przyczynić się do licznych problemów w tym także z kręgosłupem. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dzieci. Czym skutkuje częste siedzenie przy komputerze? Jak wpływa na postawę ciała najmłodszych?

Czym grozi wielogodzinne siedzenie przy komputerze?

Tak jak zostało wspomniane, długie siedzenie przy komputerze negatywnie wpływa na zdrowie dzieci oraz dorosłych. Przede wszystkim wielogodzinna praca, nauka czy rozrywka przed monitorem może skutkować uciążliwym bólem kręgosłupa, szczególnie w odcinku szyjnym oraz lędźwiowym. Nierzadko trzeba również liczyć się ze skrzywieniem kręgosłupa. Trzeba również mieć na uwadze, że przeciążenie kręgosłupa powoduje też dokuczliwe bóle innych części ciała — rąk, nóg czy bioder, a także może prowadzić do migreny.

Brak ruchu i siedzący tryb życia prowadzi też do choroby zwyrodnieniowej stawów. Niestety, po jej rozwinięciu nie można się już jej całkowicie pozbyć, dlatego konieczne jest pamiętanie o ograniczaniu czasu, który spędzamy przed komputerem.

Jak dbać o kręgosłup podczas spędzania czasu przed komputerem?

Chcąc uniknąć negatywnych konsekwencji spędzania czasu przed komputerem, należy przede wszystkim zacząć go ograniczać. Trzeba pamiętać o tym, że siedząc, obciążamy kręgosłup dwa razy bardziej niż podczas stania. Oprócz tego trzeba pamiętać o tym, aby wszelkie zauważone nieprawidłowości konsultować podczas wizyty u ortopedy. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci, których ciało cary czas się rozwija.

Chcąc uniknąć bólu kręgosłupa podczas siedzenia przy komputerze, trzeba też odpowiednio przygotować sobie stanowisko, dbając o wybór odpowiedniego, wygodnego krzesła oraz biurka. Istotne jest też prawidłowe ustawienie monitora. Oprócz tego trzeba również regularnie się ruszać.