Jak leczyć płaskostopie?

Płaskostopie to wada, która dotyczy coraz większej ilości małych dzieci oraz młodzieży w wieku szkolnym. Niewykształcenie się łuków wysklepiających stopę przyczynia się do nieprawidłowej postawy ciała, a w przyszłości problemów z kręgosłupem. Dlatego tak ważne jest, aby rozpoznać chorobę na wczesnym etapie rozwoju i udać się do ortopedy, który wdroży leczenie pozwalające na wyeliminowanie płaskostopia.

Przyczyny powstawania płaskostopia u dzieci

Płaskostopie może zostać zaobserwowane już u dzieci w wieku trzech i czterech lat. Warto podkreślić, że jest to sygnał, że coś nieprawidłowego dzieje się z organizmem dziecka, ale nie należy jeszcze panikować. U maluszków mięśnie nie są jeszcze tak silne, jak u dzieci starszych, a więzadła są wiotkie co może być przyczyną obniżana się wysklepienia stopy. Jeśli wraz ze wzrostem dziecka problem ten nie znika oznacza to, że mamy do czynienia ze stanem patologicznym i warto zmianę skonsultować z lekarzem ortopedą, ponieważ zaniedbanie problemu może doprowadzić do problemów z chodzeniem w przyszłości. Przyczyną powstawania płaskostopia może być nadwaga dzieckaosłabienie siły mięśniowej stopy, ale też bardzo często niewłaściwie dobrane obuwie.

Leczenie płaskostopia

Leczenie płaskostopia rozpoczyna się od wizyty u ortopedy, który na podstawie przeprowadzonych badań stóp oraz postawy ciała dziecka określi stopień zaawansowania schorzenia. Na tej postawie możliwe będzie zaplanowanie procesu leczenia, które wdrożone na wczesnym etapie rozwoju choroby doprowadzi do wyleczenia. Warto podkreślić, że u najmłodszych dzieci w pierwszej kolejności stosuje się leczenie zachowawcze. Polega ono na przeprowadzaniu ćwiczeń, których celem jest wzmocnienie mięśni stóp odpowiedzialnych za wykształcenie się wysklepienia. Z kolei u starszych dzieci można stosować leczenie zabiegowe polegające na usztywnieniu kości piętowej oraz skokowej co ma na celu pomóc w prawidłowym ułożeniu stopy pacjenta. Operacja u dzieci zdarza się niezwykle rzadko.

Wkładka i ćwiczenia

Dopełnieniem leczenia ortopedycznego jest stosowanie wkładek ortopedycznych do obuwia. Wykonywane są one zawsze na indywidualne zamówienie, czyli odpowiadają stopniowi zniekształcenia stopy dziecka. Odpowiednia dobrana wkładka na podstawie badania podoskopowego rozkłada ciężar pacjenta tak, aby możliwa była korekcja wady postawy oraz układu kostno-mięśniowego dziecka. Dopełnieniem stosowania wkładek są ćwiczenia fizyczne. Ich celem jest wzmocnienie mięśni stopy, a także zwiększenie wydolności mięśni. Do najczęściej zalecanych ćwiczeń zalicza się przenoszenie stopą woreczków z ryżem, malowanie stopami, bicie braw stopami lub wspinanie się na palce.