Podstawowe zasady profilaktyki ortopedycznej

Badania naukowe pokazują, że coraz więcej dzieci cierpi na schorzenia ortopedyczne, chociaż diagnozuje się je u ludzi w różnym wieku. Ich przyczyn należy upatrywać więc w niezdrowym stylu życia, tj. siedzącym trybie życia, czytaniu przy złym oświetleniu, niewłaściwej diecie i innych. Chociaż predyspozycje do chorób są zapisane w genach, ujawnienie się problemów zależy w dużej mierze od nieodpowiednich nawyków. Warto więc stosować się do zasad profilaktyki ortopedycznej.

Sytuacją, w której należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza ortopedy, jest ból kości lub stawów. Najczęściej jest on objawem skrzywień kręgosłupa, koślawości kolan, płaskostopia lub asymetrii barków. Niestety, leczenie tych schorzeń bywa dość długotrwałe, szczególnie u osób dorosłych. Warto więc zrobić wszystko, by choroby te się nie pojawiły.

Kiedy stosować profilaktykę?

Profilaktykę ortopedyczną powinno się stosować przy pierwszych, delikatnych bólach kości i stawów, na przykład po długotrwałym siedzeniu przy biurku lub dużym wysiłku. Szczególnie jeśli bóle pojawiają się regularnie i zawsze w tym samym miejscu, oznacza to, że dzieje się coś niedobrego. Profilaktykę warto stosować również, zanim pojawią się jakiekolwiek bóle, szczególnie u osób, które z racji trybu życia czy profesji są bardziej niż inni narażeni na choroby narządu ruchu. Są to wszyscy pracownicy biurowi oraz uczniowie i studenci, osoby pracujące w jednej pozycji ciała na długich zmianach.

Podstawowe zasady profilaktyki ortopedycznej

W kwestii profilaktyki najlepiej poradzić się ortopedy, by dobrał ją indywidualnie do danego przypadku. Istnieją jednak pewne zasady, które mogą stosować śmiało wszyscy, niezależnie od wieku i trybu życia. Są to:

• zdrowa dieta ze szczególnym uwzględnieniem właściwej ilości wapnia i witaminy D;
  • aktywność fizyczna dostosowana do kondycji i stanu zdrowia;
  • używanie odpowiednio wyprofilowanego obuwia i wkładek ortopedycznych;
  • zakup wygodnego regulowanego fotela biurowego i odpowiedniej wysokości biurka.