Skąd bierze się płaskostopie?

Płaskostopie to wada powszechnie występująca zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Wymaga ona jak najszybszego leczenia, ponieważ może być przyczyną pojawienia się wielu problemów w układzie ruchu powodujących m.in. bóle pleców, kolan, miednicy. Jakie są przyczyny pojawienia się płaskostopia?

Potocznie uważa się, że płaskostopie to wrodzona nieprawidłowa budowa stopy. W rzeczywistości pojawia się ono, ponieważ mięśnie i ścięgna wokół kości stóp są zbyt słabe lub zbyt mało rozwinięte, choć faktycznie istnieją wrodzone skłonności do płaskostopia. Płaskostopie podłużne to obniżenie łuku podłużnego stopy na tyle, że cała powierzchnia stopy zaczyna dotykać podłoża. Płaskostopie poprzeczne z kolei polega na obniżeniu sklepienia poprzecznego stopy, która staje się szersza i traci elastyczność.

Płaskostopie u dzieci a płaskostopie u dorosłych

Płaskostopie obserwowane u dzieci do 3-4 lat jest tzw. płaskostopiem fizjologicznym, związanym ze słabymi mięśniami, wiotkością wiązadeł i obecnością poduszeczek tłuszczu w stopie. Jest to proces fizjologiczny i przejściowy. Jeśli natomiast płaskostopie utrzymuje się po 4. roku życia, należy podjąć leczenie u lekarza ortopedyWażne jest także wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka poprzez na co dzień. Dziecko powinno mieć luźne ubrania i buty, które nie krępują ruchów stopy. Płaskostopie może pojawić się też u dorosłej osoby z powodu otyłości, osłabienia i mięśni i wiązadeł. Przyczynami jest najczęściej stojący tryb  pracy, niewłaściwe obuwie i urazy mechaniczne.

Konsekwencje nieleczonego płaskostopia

Nieleczone płaskostopie powoduje bóle i zaburzenia w całym narządzie ruchu. Najczęściej pojawiają się deformacje stóp (paluch koślawy, palce młotkowate), lordoza lędźwiowa i koślawe kolana. Z tego powodu w przypadku podejrzenia płaskostopia trzeba jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Pierwsze sygnały płaskostopia to nienaturalna pozycja stóp, bóle stóp, odciski i pieczenie, a także zaburzenia krążenia objawiające się obrzękami w okolicach kostek.