płaskostopie

Płaskostopie

W naszym gabinecie zajmujemy się diagnozowaniem oraz leczeniem płaskostopia zwanego potocznie platfusem. Schorzenie to polega na obniżeniu się łuku podłużnego i/lub sklepienia poprzecznego stopy, co powoduje pełne przyleganie podeszwy do podłoża. Występuje ono najczęściej u osób posiadających wiotki układ więzadłowy, a także u kilkuletnich dzieci.

Płaskostopie najczęściej objawia się bólem stóp oraz łydek, nasilającym się szczególnie podczas chodzenia. Ból ten może promieniować na kończyny i staw kolanowy. Na podeszwach stóp powstają również odciski, a całe stopy są opuchnięte, co utrudnia stanie i poruszanie się. Ponadto płaskostopie może objawiać się nadmierną potliwością i pieczeniem stóp, a także świądem lub grzybicą.

Leczenie płaskostopia w głównej mierze opiera się na ćwiczeniach mających na celu wzmocnienie stopy oraz kończyn dolnych. U małych dzieci ważna jest również profilaktyka, o którą muszą zadbać rodzice.

Rodzaje płaskostopia

Płaskostopie poprzeczne

Płaskostopie poprzeczne to rodzaj deformacji często niewidocznej na pierwszy rzut oka. Charakteryzuje się ono spłaszczeniem stopy w jej wymiarze poprzecznym. Obniżony lub całkowicie zniesiony łuk poprzeczny powoduje, że stopa w przedniej części staje się szersza i traci swoją elastyczność. Wówczas przenoszone obciążenia kumulują się w przedstopiu.

Płaskostopie podłużne

Płaskostopie podłużne charakteryzuje się obniżeniem łuku przyśrodkowego stopy, w wyniku czego jest ona pozbawiona wyprofilowania i traci właściwości amortyzacyjne. Ma to negatywny wpływ na większość części narządu ruchu. Zmniejszeniu ulega przestrzeń między sklepieniem stopy a podłożem. W przypadku zaawansowanego stopnia płaskostopia podłużnego stopa przylega całą powierzchnią do podłoża.

Plecy płaskie, wklęsłe, okrągłe

Płaskostopie