Skolioza

Skolioza jest poważnym schorzeniem kręgosłupa występującym dużo częściej u dzieci niż u dorosłych. Dotyczy ona deformacji w trzech płaszczyznach. Jest to głównie wygięcie kręgosłupa do boku, określane jako boczne skrzywienie kręgosłupa, skręcenie kręgosłupa, czyli ordoskolioza lub kifoskolioza, a także rotacja i torsja kręgów.

Schorzenie to może wystąpić u dzieci w dowolnym okresie ich rozwoju. Najszybszy postęp skoliozy obserwuje się w czasie szybkiego wzrostu dziecka. Wówczas mięśnie rozwijają się o wiele wolniej niż kości i nie są one w stanie zapewnić odpowiedniej podpory dla kręgosłupa. Z kolei u dorosłych schorzenie to pojawia się zazwyczaj po 40 roku życia. Jest ono skutkiem zwyrodnienia stawów międzykręgowych.

Leczenie skoliozy jest bardzo ważne, gdyż jej rozwój może doprowadzić do groźnych powikłań. Sposób leczenia dobierany jest względem stopnia zaawansowania choroby oraz wieku Pacjenta. Jego celem jest odciążenie i korygowanie kształtu kręgosłupa poprzez ćwiczenia mięśni i noszenie specjalnych gorsetów korekcyjnych. Jeśli skolioza przybiera zaawansowany stopień, czasem konieczna jest operacja.

Jak objawia się skolioza?

Szczególnie zauważalnymi objawami skoliozy są występujące nierówne wcięcia w talii, nierówne ustawienie łopatek lub ramion, a także wysunięcie jednego biodra do boku. Do niepokojących objawów zalicza się również asymetrię pleców widoczną podczas pochylania się. Skolioza wywołuje zaburzenia równowagi tułowia i przesunięcie środka ciężkości. Powoduje to deformację sylwetki. Rozwój zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, zachodzący w wyniku postępowania skoliozy, powoduje przewlekły ból pleców pojawiający się nawet u bardzo młodych osób.

Plecy płaskie, wklęsłe, okrągłe

Płaskostopie